ŚWIATOWY DZIEŃ POEZJI W PRZEDSZKOLU
w RZEPIENNIKU MARCISZEWSKIM
„...Przez odpowiednią literaturę dla dzieci
kształtuje się przyszłego czytelnika,
któremu toruje się drogę do wielkiej poezji,
do literatury klasycznej... „
/Jan Brzechwa/
21 marca – pierwszego dnia kalendarzowej wiosny – obchodzony jest Światowy Dzień Poezji. Taki dzień to doskonała okazja do promowania czytania, tworzenia i nauczania o poezji. Od najmłodszych lat powinniśmy zarażać dzieci miłością do czytania. Istnieje wiele sposobów na zachęcenie ich do częstego sięgania po książkę. W naszym przedszkolu dzieci wzięły udział w różnych działaniach związanych z rozwijaniem zainteresowania poezją oraz czytelnictwem. Rozmawiały o tym, kim jest poeta, czym jest poezja, o czym mogą być wiersze. W tym dniu czytane były ulubione wiersze dzieci, które w małych grupach wykonały do nich wspaniałe ilustracje.
Wiersze Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Marii Konopnickiej czy Wandy Chotomskiej to klasyka literatury dziecięcej. Wiersze pełne przygód, w którym głównymi postaciami są zwierzęta i rośliny. Poza humorem, utwory zawierają zaskakujące zakończenie. Często poprzez zaprezentowaną historyjkę, uczą i wychowują, ośmieszają naganne zachowanie, a pochwalają dobre. Poezja dla dzieci jest napisana językiem dowcipnym. Utwory przedstawiają jakiś fragment rzeczywistości. Wiele z nich ma ukryty morał lub przesłanie.
Uwieńczeniem naszych zajęć w przedszkolu był przyjazd uczestników Klubu Seniora 50+ z Gromnika, którzy w bajkowych przebraniach czytali naszym dzieciom wybrane wiersze, opowiadania i zagadki. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały czytanych utworów, a także uczestniczyły w rozmowach dotyczących ich treści. Razem z naszymi dziećmi tańczyli w rytm znanych przedszkolnych piosenek oraz wcielili się w aktorów pantomimy przedstawiając wiersz pt. „Rzepka”, w którą włączyły się wszystkie przedszkolaki.
Dziękujemy serdecznie wszystkim uczestnikom Klubu Seniora 50+ za przyjazd do nas oraz uatrakcyjnienie Światowego Dnia Poezji. Ten dzień był bardzo wyjątkowy, pełny przeżyć estetycznych, wpływających na rozwój zainteresowań czytelniczych wśród dzieci.
|