Zegar

W miesiącuW miesiącu3458
Wszystkie dniWszystkie dni182356

Wycieczka do Krakowa Drukuj Email

W marcu pojechaliśmy na wycieczkę do Krakowa. Byłą to niecodzienna podróż koleją. Kiedy już dotarliśmy na miejsce przeszliśmy traktem królewskim do Rynku. Na początek zwiedzaliśmy z przewodnikiem Podziemia Krakowskiego Rynku w dwóch grupach. Wejście do podziemi miasta znajduje się w Sukiennicach.

To pierwsze w Polsce, unikatowe w skali światowej podziemne muzeum. Wystawa nosząca tytuł „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa” jest multimedialnym widowiskiem i niezwykłą podróżą w czasie. Zwiedzając mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć historii z początków legendarnego miasta. Już na początek przechodziliśmy przez kurtynę z pary wodnej, na której wyświetlały się średniowieczne sceny. W parku archeologicznym, znajdującym się ponad 4 m pod powierzchnią zobaczyliśmy niespotykany w Europie przekrój wielkiego, tętniącego życiem, średniowiecznego Krakowa. Odnalezione zabytki świadczą o ciągłości handlu, który w tym miejscu trwa nieprzerwanie od ponad 800 lat. Szlak prowadzi widza podświetlonymi, przeszklonymi ścieżkami. Utrzymana w odcieniach szarości aranżacja wystawy stanowi tło do ekspozycji odkrytych reliktów i zabytków. Zachowane nienaruszone fragmenty warstw gruntu pokazują nam, jak w ciągu wieków zmieniała się topografia Rynku i jak podnosił się stopniowo jego poziom. Można tu było zobaczyć m.in. pozostałości średniowiecznej osady, fragmenty zabudowań pamiętających czasy Bolesława Wstydliwego i Kazimierza Wielkiego, resztki ogromnego cmentarzyska oraz ok. 700 oryginalnych zabytków wydobytych podczas wykopalisk. Są to drobne codzienne przedmioty – odważniki, monety czy elementy biżuterii, Pokazane są w cylindrycznych gablotach, aby obejrzeć je z każdej strony. Obok umieszczono ich wizualizacje w technologii 3D.

Po ok. 2 godzinach zwiedzania podziemnego Krakowa mieliśmy czas, by wysłuchać hejnału z Wieży Mariackiej i podziwiać piękno Rynku. Wycieczka była udana, mimo że pogoda płatała nam figle.