Akcja „Rodacy – Bohaterom. Paczka dla Polskiego Kombatanta na Kresach” |
|
|
|
Akcja „Rodacy – Bohaterom. Paczka dla Polskiego Kombatanta na Kresach”
Na terenach dzisiejszej Łotwy, Litwy, Białorusi, Ukrainy żyje już garstka żołnierzy Armii Krajowej i innych organizacji niepodległościowych. Razem ze swoimi rodzinami, Sybirakami i pomagającymi im polskimi środowiskami, tworzą wciąż silną patriotyczną i tożsamościową podstawę dla Rodaków w Polsce i poza jej granicami. Poprzez zbieg różnorodnych losów historycznych, przez przebywanie do późnych lat pięćdziesiątych w łagrach stalinowskich, pozostali po wojnie zza wschodnią granicą. Do dziś dumnie pielęgnują pamięć o swoich dowódcach, poległych kolegach, uczą młode pokolenia patriotyzmu, wzmacniają tożsamość polską, narodową kulturę.
Rozsiani po całych Kresach, porozdzielani wieloma granicami, żyjący w różnych państwach, w różnych systemach politycznych, będący w różnej sytuacji ekonomicznej, ciągle są dla nas wszystkich wzorem bezprzykładnego męstwa, heroicznego poświęcenia oraz najgorętszej miłości do Ojczyzny.
Szkolne Koło Caritas aktywnie włączyło się do akcji „Rodacy – Bohaterom. Paczka dla Polskiego Kombatanta na Kresach”. W grudniu 2018r przeprowadzona została zbiórka żywności, z której skompletowaliśmy 15 paczek. Przewieźliśmy je 20 .12.2018r do XVI LO w Tarnowie, skąd zostały przesłane do Krakowa.
|
|
Więcej…
|
|
WIZYTA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA |
|
|
WIZYTA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
„Mój kochany Mikołaju,
cały rok czekałem,
byłem bardzo, bardzo grzeczny,
bardzo się starałem”
Tak śpiewały dzieci w przedszkolu w oczekiwaniu na spotkanie ze świętym Mikołajem. Jak co roku 6 grudnia do Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Marciszewskim dotarł sam Święty Mikołaj. Wszystkie dzieci przywitały go bardzo gorąco oraz zapewniły, że były bardzo grzeczne. Każde dziecko otrzymało cudowny prezent. Uśmiechom radości nie było końca. Na pożegnanie Mikołaj podziękował za tak wdzięczne przyjęcie, nieskrywany uśmiech i radość dzieci, a także zapowiedział, że na pewno wróci do naszej szkoły za rok i przywiezie cały worek prezentów dla grzecznych dzieci. A te, które już coś nabroiły, mają teraz szansę na poprawę. Atmosfera spotkania była magiczna. Dzieci długo wspominały ten dzień, dzieliły się wrażeniami, ponownie oglądały prezenty, zerkały przez okno z nadzieją, że jeszcze raz zobaczą naszego gościa i pomachają mu na pożegnanie.
„Mikołaju bardzo dziękujemy za odwiedziny i za radość jaką podarowałeś naszym przedszkolakom i uczniom. Do zobaczenia za rok!”.
|
|
|
|
Więcej…
|
"HOKUS-POKUS, CZARY-MARY, NIECH SIĘ SPEŁNIĄ ANDRZEJKOWE CZARY.” |
|
|
|
"HOKUS-POKUS, CZARY-MARY, NIECH SIĘ SPEŁNIĄ ANDRZEJKOWE CZARY.”
30 listopada w naszej szkole zapanowała magiczna atmosfera ponieważ świętowane były Andrzejki. Koniec listopada, to czas Andrzejek – czarów, wróżenia, przepowiadania co przed nami. Ten dzień był dniem radosnych zabaw i wróżb, w których dzieci mogły poznać swoją bliższą i dalszą przyszłość. Nie zabrakło lania wosku przez klucz, ustawiania bucików, przekłuwania serduszek z imionami, wróżenia za pomocą wirującej butelki, słodkich cukierków z wróżbą na przyszłość itp. Wróżby przeplatane były tańcami na gazetach i z balonami oraz zabawami przy skocznej muzyce. Pod koniec zabawy przedszkolaki wraz z klasą I raczyły się słodkim poczęstunkiem. Zabawa była przednia, dzieci wróciły do domu w doskonałych humorach.
|
|
Więcej…
|
POKOCHAJ PLUSZOWEGO MISIA, ON PRZYJACIELEM DZIECI JEST…” |
|
|
POKOCHAJ PLUSZOWEGO MISIA, ON PRZYJACIELEM DZIECI JEST…”
W dniu 26 listopada wszystkie dzieci z naszego przedszkola uroczyście obchodziły Światowy Dzień Pluszowego Misia, który w tym dniu obchodził swoje 116 urodziny.
W naszym przedszkolu obchodzenie tego święta to już coroczna tradycja.
Tego szczególnego dnia dzieci przybyły do Przedszkola ze swoimi ulubionymi pluszowymi przytulankami, które były honorowymi gośćmi. Zasiadły one na specjalnie przygotowanym miejscu dla misiaczków, czekając cierpliwie na przebieg wydarzeń. Dzieci, opowiadały o swoich maskotkach, słuchały czytanych przez panią fragmentów książek o niedźwiadkach, nauczyły się wiersza o misiu, bawiły się w starego niedźwiedzia oraz tańczyły z misiami w rytm piosenki „Pokochaj pluszowego misia".
Następie wielką niespodzianką były odwiedziny „prawdziwego” misia o imieniu Karmelek, który tańczył z przedszkolakami przy piosenkach o misiach. Dzieci wzięły również udział w quizie: „Co wiemy o misiach” oraz w degustacji przysmaków. Na zakończenie dzieci zostały zaproszone na przyjęcie urodzinowe oraz na wspólną degustację pysznego misiowego tortu. Przedszkolaki wraz z rodzicami wzięły udział w Konkursie „Mój wymarzony miś”, w którym musiały wykazać się kreatywnością i pomysłowością w tworzeniu swojego wymarzonego misia.
Ten dzień wywołał u dzieci wiele uśmiechów i radości. Miś jest bardzo ważny dla każdego dziecka. Można go przytulić, a nawet zwierzyć mu się z sekretów. Mamy nadzieję, że to wielkie misiowe przyjęcie zostanie w naszych wspomnieniach na długi czas.
|
|
|
|
Więcej…
|
„ZDROWIE NA TALERZU” |
|
|
|
|
|
|
|
„ZDROWIE NA TALERZU”
Dzieci z naszego przedszkola na zajęciach poznają zasady zdrowego odżywiania, poznają witaminy znajdujące się w warzywach i owocach, uczą się zasad higieny i dbania o własne zdrowie, dlatego też przedszkolaki podczas zajęć własnoręcznie przygotowały pyszną witaminową sałatkę.
Przedszkolaki przyniosły z domów różne świeże owoce – były gruszki, śliwki, jabłka, winogrono, pomarańcze, banany, kiwi. Było trochę przygotowań: umyliśmy owoce, przybory kuchenne, a także nasze ręce. Kiedy wszystko już było gotowe dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę owocową przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem. Przyrządzanie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu.
Sałatka udała się, wyszła wspaniale! Nikogo nie trzeba było namawiać do jej spróbowania, gdyż najbardziej smakuje posiłek przygotowany samodzielnie. Uwieńczeniem naszej pysznej sałatki był witaminowy sok, zrobiony z soku z buraka, jabłek i marchwi.
Już planujemy kolejną zdrową i smaczną potrawę.
|
|
|
|
Więcej…
|
W URZĘDZIE GMINY |
|
|
W URZĘDZIE GMINY
W dniu 23 listopada uczniowie naszej szkoły spotkali się z Panem Wójtem gminy Gromnik Bogdanem Staszem, który zapoznał ich z funkcjonowaniem urzędu. Celem spotkania była realizacja zadania wynikającego z realizowanego przez uczniów projektu edukacyjnego „Gmina, w której mieszkam”.
Gmina jest podstawowym szczeblem samorządu terytorialnego w Polsce. Z założenia realizuje ona wszystkie zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie zostały przypisane innym organom administracji publicznej. Urząd gminy jest miejscem, gdzie wójt wraz z urzędnikami, jako władza wykonawcza, realizuje zadania określone w ustawach oraz decyzje i postanowienia rady gminy. W urzędzie gminy obywatel może otrzymać dowód osobisty, akt małżeństwa, urodzenia lub zgonu, zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, otrzymać zezwolenie na budowę, rozbudowę i rozbiórkę, zapłacić niektóre podatki itp. Zainteresowany może spotkać się z wójtem i porozmawiać na temat ważnych spraw i inicjatyw dotyczących gminy, złożyć skargę, petycję, wnioski, prosić o pomoc i wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych.
|
|
|
|
Więcej…
|
Żywa lekcja historii- z wizytą w ZSOiZ w Gromniku |
|
|
|
|
|
|
|
Żywa lekcja historii- z wizytą w ZSOiZ w Gromniku
Życie codzienne Galicji okresu międzywojennego 1918-1939” to tytuł wystawy, przygotowanej w ramach projektu Niepodległa w murach Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku. Wystawę mogliśmy obejrzeć dzięki zaproszeniu przez dyrekcję szkoły. Eksponaty, które zostały zebrane pochodzą także z wcześniejszego okresu, z początku XIX wieku. Osobami tworzącymi wystawę byli uczniowie, ich rodziny oraz nauczyciele Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku. Eksponaty zostały także użyczone przez osoby spoza społeczności szkolnej, z prywatnych zbiorów i kolekcji. Część ekspozycji to przedmioty wypożyczone z Izby Tradycji Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie oraz ze zbiorów parafialnych. W ramach projektu w sali, gdzie znajduje się wystawa odbyła się dla naszych uczniów lekcja historii, która przyczynia się do przeniesienia treści abstrakcyjnych, teoretycznych poznanych w szkole na płaszczyznę konkretnych przedmiotów, obrazów, które można obejrzeć. Lekcja muzealna umożliwiła wyjście poza tradycyjne ramy szkolnego nauczania, rozbudziła naturalną ciekawość dzieci i młodzieży. Poprowadziły ja Pani dr Małgorzata Hołda – Kuchnik oraz Pani mgr Anna Gaj. Wystawa obejmuje 100 eksponatów ujętych w cztery bloki tematyczne: życie na wsi, w kościele, w urzędzie i na policji w okresie międzywojnia.
|
|
|
|
Więcej…
|
Zuzanny pobyt w Warszawie |
|
|
Zuzanny pobyt w Warszawie
W dniach 15.11.2018 r./czwartek/ - 18.11.2018 r./niedziela/ odbyła się konkursowa podróż do Warszawy. Razem z moją mamą już w czwartek po południu wsiadłyśmy do autobusu linii Gorlice –Kraków, a potem pojechałyśmy pociągiem do Warszawy. Podróż była bardzo przyjemna i czas płynął mi szybko. Nocleg miałyśmy w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Wojskowej Akademii Technicznej.
W piątek od samego rana zaczęły się atrakcje. Pojechaliśmy bez przewodnika, który się spóźnił, tramwajem do Muzeum Powstania Warszawskiego. Od rozpoczęcia zwiedzania było słychać w głębiach muzeum ryk samolotów i huk walących się murów. Było to miejsce, w którym można było sobie wyobrazić, jak ludzie walczyli i próbowali przetrwać podczas powstania. Zbierałam tam kartki z powstania warszawskiego. Są w nich zawarte informacje, co się działo w każdym dniu powstania. Później wybraliśmy się na Cmentarz Wojskowy na Powązkach. Mogliśmy tam zobaczyć groby bohaterów powstania warszawskiego oraz wielu ludzi zasłużonych dla Polski. Oprowadzał nas pan, który uczestniczył w ekshumacji żołnierzy zamordowanych po wojnie przez NKWD. Po obiedzie zwiedzaliśmy Stare Miasto. Widzieliśmy Kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski, Pałac Prezydencki, a także wiele pomników i gmachów takich jak uniwersytety, biblioteki i bazyliki. Ze Starego Miasta pojechaliśmy metrem do Śródmieścia. Byłam zachwycona jak szybko można się przenieść z jednego miejsca na drugie. Wysiedliśmy koło Pałacu Kultury i Nauki. Wyjechaliśmy na jego XXX piętro i oglądaliśmy panoramę Warszawy po zmroku. Po wielu wrażeniach wróciliśmy do hotelu na nocleg. Na drugi dzień po śniadaniu zaczęły się warsztaty z panem Pawłem "Underem" Przewoźnym. Jest on raperem, ale także reżyserem. Mieliśmy zajęcia dotyczące profilaktyki uzależnień, a później zaczęliśmy pisać tekst piosenki rapowej o powstaniu warszawskim. Po warsztatach jeszcze raz pojechaliśmy na Cmentarz Wojskowy na Powązkach. Rozstawiliśmy ponad 100 biało-czerwonych zniczy i kwiaty. W niedzielę od samego rana zaczęliśmy nagrywać klip. Każdy mógł spróbować i wykazać się umiejętnościami w tej dziedzinie z profesjonalnym sprzętem. Po nagraniu i wspólnym obiedzie wszyscy się pożegnaliśmy. Na tym skończyła się moja przygoda z Warszawą.
Przeżyłam niesamowite chwile, poznałam nowych kolegów i koleżanki, zobaczyłam wspaniałe nasze zabytki, mieszczące się w stolicy, a teraz czekam na ukazanie się finałowego klipu, nad którym pracowaliśmy. Warto było się przygotować do konkursu i wyjechać na tak wspaniałą przygodę.
Zuzanna Cudek. kl. 7
|
|
|
|
Więcej…
|
Tarnów – pierwsze niepodległe |
|
|
|
|
|
|
|
Tarnów – pierwsze niepodległe
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział 14 listopada w dwugodzinnej prelekcji historycznej pt. „Pierwsze niepodległe”. Prelekcję poprowadził historyk – członek Polskiego Towarzystwa Historycznego i Kapituły Obchodów 100-lecia Niepodległości w Tarnowie pan Zbigniew Mierosławski. Spotkanie zostało zorganizowane w ramach projektu „Historia zatrzymana w kadrze” realizowanego przez Fundację Wspierania Edukacji i Kultury „Synergia”.
Nasz Gość w bardzo interesujący sposób przybliżył uczniom dzień odzyskania niepodległości w kontekście pierwszego niepodległego miasta – Tarnowa. Dzieci z uwagą słuchały wypowiedzi prelegenta popartych archiwalnymi zdjęciami i fragmentami gazet i czasopism. Wiadomości, zdobyte przez dzieci podczas spotkania, będą wykorzystane w konkursie, który odbędzie się na wiosnę.
|
|
|
|
Więcej…
|
|
|